Ještě před 15 lety bychom nevěřili, že budeme nakupovat potraviny online. Pokrok ovšem nezastavíš. Vše se převádí do digitálu a dvouleté pandemické cvičení tento trend ještě urychlilo. Prakticky každý nekomerční projekt potřebuje stránky na internetu a podnikatel se bez přítomnosti na síti snad neobejde už vůbec. A protože jsou na nich všichni, rozhodující je kvalita. Jak se ovšem pozná kvalitní tvorba webu? Poptávka, kterou budete za tímto účelem rozesílat, by se měla zajímat o SEO pro vyhledávače a uživatelskou přívětivost www. Pomůže vám to odlišit profesionály od diletantů.

SEO jako součást tvorby webu – poptávka musí řešit optimalizaci

Kdo pamatuje internet v plenkách, ví, že tehdy stačilo mít jakýkoliv web, protože v síti moc informací nebylo. Uživatelé je tam museli v průběhu necelých tří dekád teprve nahrát. Tím pádem nebyly zapotřebí ani sofistikované vyhledávací mechanismy, které dnes  používáme k filtrování virtuálního know-how.

Snadné nalezení našich www v síti je momentálně alfou a omegou jejich obchodní úspěšnosti. Všichni se v podstatě honíme za maximální návštěvností, která je předpokladem vysoké konverze; což je schopnost stránek generovat zisk. Aby k nám přes firemní webovky proudily poptávky a rezervace a e-shop sypal objednávky, musí je vyhledávací roboty považovat za adekvátní odpověď na uživatelské dotazy zadávané do okének Googlu a Seznamu. To  jsou pravděpodobně nejpodstanější nároky na tvorbu webu a naše poptávka se musí týkat právě této optimalizace pro fulltextové vyhledávače. Zároveň je nezbytné stylizovat obsah tak, aby přišel užitečný i skutečným lidem.

Proto, než si vybereme vhodnou agenturu na tvorbu webu, směřujeme poptávky na více subjektů. Dodnes totiž existují dodavatelé, kteří zažili časy bez SEO a tak prodávají weby bez něj. To je v současnosti ovšem asi takový přešlap, jako kdyby nám nabízeli auta bez kol. Když si koupíme platformu bez optimalizace, v síti nás převálcují stovky nebo spíš tisíce konkurentů, kteří ji mají optimalizované a nám pak nezbyde, než si SEO objednat dodatečně.

Tvorba webu a user-friendly interface

V poptávce si rovněž ověřujeme, do jaké míry rozumí webaři skutečnosti, že sice vyrábí stránky jakoby pro nás, ale konečným uživatelem je vlastně zákazník. Ten ve finále rozhodne, jestli si na základě internetové prezentace objedná naše služby nebo odejde ke konkurenci. Důvody k opuštění www se totiž velmi často týkají jejich malé uživatelské přívětivosti.

Lidé nejsou připraveni se čehokoliv v této souvislosti dovtípit. Je tedy klíčové, předložit jim intuitivní menu, kde se snadno orientují. Jakmile se prokliknou, kam potřebují, přichází na řadu čtivost a vysoká informační hodnota webového obsahu. Ta ovlivní, zda klient produkty koupí či nikoliv. Pakliže přistoupí k objednávce, ani tam by mu nemělo nic překážet. Tvorba webu stejně jako poptávka této služby musí proto usilovat například o jednoduché objednávkové formuláře a možnosti platby.

Rovněž se během výběru expertů podívejte na jejich předchozí tvorbu webů. Než jim pošlete poptávku, seznamte se na referenčních stránkách, jak si odborníci poradili v rámci uživatelské přívětivosti třeba s navigací k zákaznické akci prostřednictvím tlačítek a slovních výzev. Zamyslete se, jak na vás působí takzvaná vstupní stránka. Jestli vás svou náplní a vzhledem stimuluje k dalšímu procházení webovek; vždyť jen user-friendly platformy mají šanci prosadit se v podmínkách internetu.

Ať už si nakonec objednáte tvorbu webu ze šablony nebo na míru, nepodceňujte důležitost správně provedené poptávky. Nesnažte se ji za každou cenu uspěchat a dobře si rozmyslete, komu vaši budoucí online  

prezentaci svěříte. Teď už je vám jasné, že potřebujete mít www optimalizované pro vyhledávače, aby vás cílové skupiny v síti snadno nacházely. Kromě toho chcete, aby se vaše webovky líbily a úspěšně váš sortiment prodávaly. Schválně nám pak napište třeba do komentářů, pokud narazíte na nějaké tvůrce webu, kteří vaši poptávku “vyhodí do luftu” tím, že SEO neposkytují.

Stanislava Malínková